Szerző: Szalipszki Benedek
Ma egy éve állt pályára az UAESA (United Arabian Emirates Space Agency – Egyesült Arab Emírségek Űrügynöksége) első Mars-szondája, a Misabar Al-Amal (Hope – Remény), fő feladata a bolygó légkörének vizsgálata. Az ehhez szükséges műszerek mellett egy kamera is helyet kapott a fedélzeten, ami a bolygóról készít nagy felbontású képeket látható és UV tartományban (220nm – 657nm). Az évforduló alkalmából összegyűjtöttük az ezzel készült legjobb képeket, 2021 februárjától egészen augusztus közepéig.
Bővebb írásunk a küldetésről itt (illetve a miénk itt – a szerk.) olvasható, a szonda pályára állását pedig a YouTube-csatornánkon élőben közvetítettük, az adás természetesen visszanézhető.
Megjegyzés: a képgaléria nem tudományos, csupán szórakoztató célból készült, a benne lévő képekkel kapcsolatban esetlegesen felmerülő kérdések (például hozzáférési mód) magyarázata a cikk végén található.
A különböző felszíni alakzatok elnevezései:
Catena – kráterlánc
Crater – kráter
Dorsum – gyűrődéses hegylánc/hátság
Mons – hegy, vulkán
Planitia – alföld
Planum – felföld
Terra – régió
Tholus – dómvulkán
Valles – völgy
Vastitas – kiterjedt síkság
Hol találhatom meg az eredeti képeket, ha van ilyen?
A Hope által készített képek mindenki számára ingyenesen hozzáférhetők, mindössze egy egyszerű regisztrációt kell teljesíteni hozzá. A cikk írásakor egészen augusztus 30-ig vannak fent képek. Ezeket legegyszerűbben a „Quicklook” menü „EXI” almenüjéből lehet megtekinteni és letölteni. Az egyes képek viszont csak egy színcsatornát tartalmaznak, emiatt érdemes letölteni az összes elérhető képet a kiválasztott időpontból. Legjobb esetben hat színcsatorna érhető el: látható tartományban 437nm (kék), 546nm (zöld) és 635nm (vörös), és UV tartományban 220nm, 260nm, 320nm.
Az UV rétegek mi célt szolgálnak?
Ahogy a Föld esetében is, úgy itt is a felhőzet leginkább ezt a színtartományt veri vissza (a vizsgáltak közül). Emiatt ebben a tartományban láthatók a legjobban. A képeken a légkör látványának megerősítésére használtam az előbb említett ok miatt, de természetesen anélkül is megfigyelhetőek.
Miért vannak különböző színű keretek egyes képek körül?
Ez a jelenség nem mindegyik képen látható. Ennek oka, hogy az érintett képek egyes színcsatornáinak rögzítése közben a szonda a felszínhez képest akkora utat tett meg. De akkor miért hagytam rajta? Nos, éppen emiatt.
Milyen módosításokon estek át a képek?
A galériában látható eredményt úgy érhetjük el, hogy (a megfelelő igazítás mellett) színt adunk az egyébként szürkeárnyalatos képeknek (ehhez át kell konvertálni valamilyen RGB színprofilba), majd külön rétegekként egymás fölé helyezzük őket valamilyen erre alkalmas képszerkesztő programban (pl. GIMP, Affinity Photo, Photoshop, stb.). Az így kapott rétegek keverési módját (blend mode) állítsuk világosításra (lighten) vagy összeadásra (add), és már meg is kaptuk az RGB kompozit képünket. Ennél tovább is lehet menni természetesen (ahogy én is tettem a fenti képekkel), és véleményem szerint érdemes is. Ha valaki a további szerkesztés mellett dönt, a fehéregyensúly átállításával érdemes kezdeni, de nyugodtan kísérletezzük a különböző kontraszt beállításokkal is. Ezen folyamat után először is több képet felhasználva az egyik jégsapkán beállítottam az átlagos fehéregyensúlyt, amit néhány kivétellel a galéria összes képére alkalmaztam. Ezután a különböző kontrasztok beállítása és élesítés következett, majd minimális zajszűrés és exportálás.