96 éves korában elhunyt Pavlics Ferenc, a General Motors műszaki igazgatója, a holdautó „atyja”, aki az első, Apollo-missziókban használt holdjáró tervezéséért és kivitelezéséért volt felelős.
Pavlics Ferenc a vas megyei Balozsameggyesen született 1928 február 3-án, majd 1950-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát, ezt követően 1956-ban disszidált az Egyesült Államokba, ahol a GM kutatórészlegén dolgozott, eleinte műszaki rajzolóként, majd mérnökként. 1961-ben a kaliforniai Santa Barnarában került kapcsolatba a NASA-val, ekkor már a GM műszaki igazgatójaként.
Pavlics Ferenc 2010-ben, budapesti látogatása során (fotó: Both Előd)
A speciális holdautó, mely kerekének szerkezete az ő szabadalma
Az első holdautó (LRV – Lunar Roving Vehicle) tervezésére is itt került sor.
A holdautó a specális, kifejezetten a holdi talajviszonyokra tervezett kerekének köszönhetően három napig sikeresen működött a Holdon 1971-ben, az Apollo–15 Holdra szállása alkalmával, majd másik két példánya 1972-ben az Apollo–16 és az Apollo–17 űrhajók járműveként is. Mindhárom jármű a Holdon maradt. A holdautóból összesen néggy darab készült. 1971-ben az Apollo-program sikeréért NASA-díjat kapott.
Nyugodjék békében!